Vážení rodiče, učitelé, studenti, děti i příznivci antroposofie a waldorfské pedagogiky, dovolte mi abych vás seznámila s naším léčebně – pedagogickým kruhem.
Myšlenkou léčebně pedagogického kruhu je, aby naše škola byla nejen místem, kde se naše děti “vzdělávají”, ale aby pro nás všechny byla i léčivá. Aby byla léčivá pro naše děti, naše učitele i rodiče.
“Léčivé jest pouze, když v zrcadle lidské duše se zračí celé společenství a ve společenství žije síla jednotlivé duše” R.Steiner
Záměrem kruhu je nabídnout našim dětem, učitelům i rodičům možnosti, jak upevnit svoje dobré zdraví nebo si ke ( ztracenému) zdraví “dojít”. Dr.med. Michaela Glöckler říká: “výchova dětí znamená sebevýchova dospělých ( rodičů a učitelů)”, a “ pokud budeme mít dobré učitele ( mysleme tím učitele, ale i rodiče), nebudou naše děti potřebovat lékaře”. Z toho vychází i myšlenka našeho kruhu:” Pokud chceme mít zdravé a šťastné děti, musíme začít u sebe” 🙂
J. W. Goethe:
Co že je štěstí nejvyšší?
Vždy zdravým být?
Na žádný pád!
Nejvyšším štěstím pozemským je..
zdravým se stát.
Dalo by se tedy říci, že je záměrem kruhu pracovat v oblasti “prevence a osvěty” na svodném a vědomém přístupu k životu a ke zdraví.
Naším cílem je vzbudit zájem o svoje zdraví nejen v úrovni fyzického těla, ale i duševně duchovního těla. Vytváříme tedy při SWŠ nabídku možností, aby na svém zdraví mohl aktivně pracovat každý, kdo bude mít skutečný zájem a vůli.
Hlavní myšlenkou této vědomé práce je SALUTOGENEZE .
Pro jednoduchost vysvětlení se jedná o cestu ke zdraví a ne boj s nemocí. Záleží totiž jen a jen na nás, čemu věnujeme pozornost. Je na nás, zda pozornost směřujeme ke zdraví, lásce, radosti, odpuštění, vděčnosti,… nebo se snažíme bojovat s nemocí, strachem, zlostí, pocitem ublíženosti,…..
Člověk je zdravý, když je jeho tělo, duše i duch v harmonii.
Když se objeví bolest, nemoc, odchylka ve formě nebo funkci, je to jen špička ledovce = příznak na těle, zpráva na display, ale zbytek ledovce je pod povrchem těla, v hloubi duše i ducha.
Nemoc je z pohledu celostní medicíny možno chápat jako dar, neboť nám ukazuje, kde je v našem těle disharmonie. Nemoc nám ukazuje, že někde v životě děláme chybu.
Západní medicína většinou léčí tak, že tlumí příznaky nemoci, ale celostní medicína se snaží najít a řešit příčinu.
Nakonec je ale vždy jen na nás samotných, jakou cestou se v životě vydáme a zda jsme zdraví či nemocní. Důležité na cestě ke zdraví je převzetí vlastní plné odpovědnosti za to, že vše co se nám v životě děje, je jen a jen na nás samotných. Nikdo jiný nemůže za naši nemoc nebo zdraví, stejně tak nás nikdo jiný nemůže ( za nás) vyléčit. Ačkoliv nám lékař či terapeut pomůže najít cestu a otevřít dveře, tak dále cestu již musíme jít sami. Nikdo nás nemůže otevřenými dveřmi pronést ani jít cestu za nás.
Když změníme pohled na sebe a naše zdraví a převezmeme za sebe plnou odpovědnost, pak je dobré začít se svým životem pracovat ještě dříve než vznikne problém, nemoc,…, tedy je lépe pracovat v oblasti prevence a hledat odkud pochází zdraví, než řešit již propuklou nemoc.
Většina z vás asi tyto informace již zná, ale je důležité to nejen znát, ale také to skutečně žít (dělat) 🙂 A žít podle toho co víme, znamená to žít každý den, každou minutu,…..
Cíl antroposofické medicíny je harmonizace jednotlivých bytostných článků člověka Ideální je, když lékař spolupracuje i s dalšími terapeuty. Příkladem nelékařských terapeutických možností je léčebná eurytmie, muzikoterapie, arteterapie, práce s biografií, rytmické masáže, chirofonetika a další.
To je důvod, proč chceme nabídnout možnost sebevzdělávání a možnost využití různých terapeutických možností. Momentálně můžeme nabídnout spolupráci s terapeuty:
- rytmické masáže
- eurytmie
- léčebná eurytmie ve spolupráci s ortodontickou ordinací a celostní pohled na člověka skrze zuby
- muzikoterapie
- arteterapie / artefiletika ( v blízké budoucnosti)
- čchi-kung
- cvičení očí pro dobrý zrak
Stejně tak bychom vám rádi nabídli i různé semináře, přednášky, workshopy,…. Záměrem kruhu je spolupracovat s dalšími antroposofickými lékaři, antroposofickými farmaceuty a terapeuty. V plánu je zařadit i goetheanistická pozorování. Snem je pro naší školu získat i dětského antroposofického školního lékaře. Úkolem budoucnosti je i spolupráce s nově vznikajícím “Spolkem antroposofických pacientů” Stejně tak bychom byli rádi, kdyby rodiče, které zajímá problematika očkování dětí a svoboda v rozhodování o očkování se připojili se svoji aktivitou k našemu kruhu.
My (jen a jenom my sami) máme v každém okamžiku možnost se rozhodnout, jakou cestou půjdeme, zda budeme zdraví, šťastní, žít v lásce, radosti či naopak. Podle zákonů rezonance nám přichází to, co sami vyzařujeme……
S tím souvisí převzetí vlastní odpovědnosti za vše, co se nám v životě děje a tedy i rozhodnutí, zda budeme zdraví či nikoliv, stejně tak jací lidé budou kolem nás a jaké události se budou dít. Toto je třeba nechat růst a zrát i v našich dětech, ale my jim svým osobním a pravdivým přístupem máme jít příkladem a vzorem.
Mimochodem o tom, jak si děti vybírají své rodiče nám popisuje i antroposofie. A pro ty, kteří ještě nepronikli do tajů antroposofie, je možné dát jednoduchý náhled. Každý si vybíráme úkol, místo, čas i lidi, kde se zrodíme. Naše děti k nám mimo jiné přicházejí, aby i nám pomohly “skrze zrcadlení” řešit i naše “úkoly”. Pokud toto přijmeme, naučíme se více dívat a lépe našim dětem naslouchat, může být náš život radostnější a naplněnější. Naučme se našim dětem být dobrými průvodci a pevným majákem- světlem, ke kterému se mohou z dalekých cest vracet.
Naše těla jsou dokonalé instrumenty a schránka pro naši duši a ducha:
Instrument je dokonale vyladěný, skladba je harmonická | X | stačí jedna špatně naladěná struna, skladba je disharmonická |
Důležité je ale i jak je “vyladěný” hráč a zda je skladba harmonicky napsaná 🙂
Pojďme tedy ladit společně svoje instrumenty a žijme radostně, zdravě, v lásce s vděčností za naše životy a přidejte se i Vy na krásné cestě životem k nám Budeme velice rádi, když se k nám přidáte jakkoliv a budme i rádi, pokud můžete nabídnout zajímavou “aktivitu” či pomoc.
„Není důležité člověku, aby žil dlouho, ale aby byl spokojen se svým způsobem života a šťasten svým konáním. Je-li v tomto štěstí člověka i kousek štěstí jiných, pak je život krásný.“ — Rudolf Jedlička český lékař 1869 – 1926
Současné trio léčebně – pedagogického kruhu je
MUDr. Jana Kopřivová | koprivovaj@seznam.cz |
Mgr. Veronika Poláčková Nejedlová | veronika.polackova@gmail.com |
Kateřina Bryndová Slavíčková, DiS | katka.slavickova@seznam.cz |
S láskou a úctou za terapeutický kruh
18.10.2019
MUDr. Jana Kopřivová